Saturday, May 16, 2009

TRANSFORMASI

Kita sudah banyak mendengar mengenai transformasi. Ia datang seiring dengan slogan. Kita berharap slogan jangan hanya jadi gimik branding semata-mata.
Tetapi mampukah Datuk Seri Najib membawa transformasi ini ke akar umbi parti ?
Yang kita tahu pemimpin dan ahli UMNO lebih teruja untuk bercakap mengenai projek. Berapa kerat yang betul-betul perihatin mengenai nasib masa depan UMNO dan orang Melayu di Perak.
Yang kita dengar ialah ungkapan begini. " Susahlah nak cari makan kat Perak lagi. UMNO hancur. Nak dapat projek payah. Susah,susah."
Ada segelintir pula tersengih dan berkata," Nasib baik depa dah sain aku punya, selamatlah aku dalam empat lima tahun ini. Sekarang baik duduk diam-diam"
Sejak PRU 12 dulu belum pernah kita dengar ada orang UMNO yang berkobar-kobar mahu menyelamatkan UMNO di Kedah, Perak,Kelantan, Tanjung (Pulau Pinang) dan di Selangor.
UMNO ramai pemimpin tetapi kurang pelaksana.
24 jam sebelum PRU 12 lalu, Tun Abdullah pernah bertanya kepada pemimpin UMNO di Kelapa Batas mengenai peluang BN di Pulau Pinang. Malam sebelum itu Anwar Ibrahim telah pun mengisytiharkan bahawa Tanjung sudah menjadi milik pembangkang. Para pemimpin UMNO Pulau Pinang menjawab," Tiada masalah Pak Lah." Sambil menunjukkan thumbs-up.
Inilah antara masalah yang membelenggu UMNO, the denial syndrome.
Kenapa UMNO tidak segera mengenalpasti masalahnya dan atasinya ASAP. Bukan bermuka-muka, sembunyi belakang pintu, beri input popular dan kemudian salahkan orang lain.
Sedih melihat gelagat pemimpin UMNO yang hijack peruntukan kempen PRU, sabotaj kempen kerana tidak lagi jadi calun dan mencerca parti sendiri kerana projeknya tidak diluluskan.
Kalau inilah mentaliti orang UMNO, jangan mimpi mengenai transformasi.
UMNO mempunyai masa 3-4 tahun sebelum sekali lagi diuji dalam PRU 13. Apa pelan UMNO menarik minat pengundi muda yang rata-rata percaya apa yang ditulis di Internet.
Bagaimana mahu strategise peranan komponen BN dalam menentukan kemenangan. Sejak akhir-akhir ini MIC dan MCA sering mengkritik lagak pemimpin UMNO menyebabkan beberapa negeri jatuh ke tangan pembangkang.
Bagaimana nak menangani tomahan dan tuduhan pembangkang? Setakat ini memang kelihatan Anwar Ibrahim cuma "gempaq" saja, tetapi Anwar mungkin berjaya bukan kerana gempaqnya tetapi kerana kelemahan UMNO semakin sukar dibendung sehinggakan ia mendorong kepada PKR melengkapkan "jigsaw puzzle"nya.
UMNO juga mesti melihat di mana kekuatan PAS di Kedah,Kelantan, Terengganu dan Perlis. Karisma UMNO perlu dipulihkan di negeri-negeri ini. Bukan buat coup jawatankuasa masjid. Bukan tuduh orang PAS penipu. Bukan memecahkan lagi kesatuan ummah. "KAMI ADALAH HAMBA RAKYAT ". Ini bukan slogan baru. Ini realiti politik. Inilah yang perlu dilakukan oleh semua pemimpin dan ahli UMNO, bukan cuma Presiden UMNO seorang sahaja.(ends)





No comments: