Sunday, May 17, 2009

ONE AFRICA

Berita pembebasan Nelson Mandela merobah corak pemerintahan apartheid di Afrika Selatan. Saya terbang ke Lusaka untuk merakamkan peristiwa penting ini. ANC beroperasi di Lusaka ,Zambia.
Perjuangannya ialah membela nasib orang kulit hitam dan pembebasan Mandela dari penjara. Kami terbang dengan MAS ke London dan dari London ke Lusaka, Zambia dengan Air Zambia. Krew kabinnya sederhana, pramugaranya memakali baju putih lengan panjang bertali leher hitam kecil. Tetapi terus senyum ketika melayan penumpang.
Tiba di lapangan terbang antarabangsanya, beg kami di bawa dengan forklift dan diletakkan di kawasan tanah merah. Penumpang berebut memilih beg masing-masing. Ketika di kaunter imigresen saya di tegur " You have a nice watch Sir". Saya membalasnya dengan senyum dan seram sejuk.
Kami tidak membuat sebarang tempahan bilik sebab tiada maklumat hotel di Lusaka. Lepas lebih dua jam baru jumpa sebuah hotel. Teksi yang kami naik agak uzur. Pintunya hanya boleh dibuka oleh pemandunya dari luar. Katanya kos penyenggaraannya mahal.
Mandela disambut oleh berpuluh ribu rakyat kulit hitam. Yang menariknya mereka berlari berbatu-batu, bersorak, menjerit ONE AFRICA, ONE ZAMBIA,ONE MANDELA. Tidak hairan pelari jarak jauh dunia adalah kalangan warga Afrika. Kerana semangat mereka tinggi. (ends)

No comments: